اکتبر 3, 2022

نوبت شما

باشگاه وبلاگ نویسان استان سمنان

دماوند 2

نوبت شما به نقل از وبلاگ “همنوردان خورشید” نوشت: در مسیر بازگشت از آبشار یخی تا بارگاه سوم در چهار مرحله سر خوردیم که ضمن اینکه زمان برگشت را خیلی کوتاه کرد ،  خیلی باحال بود.

• در روز 13 تیر ماه و مصادف با جشن تیرگان و روز ملی دماوند به قله 5671 متری دماوند صعود کردیم
  • مسیر ؛ پلور ،گوسفند سرا در ارتفاع ۲۹۵۰ متر ، بارگاه سوم در ارتفاع ۴۱۵۰ متری ، قله
  •  4.30 دقیقه صبح 12 تیر حرکت از شاهرود
  • 15 بارگاه سوم
  • ۱۷ حرکت از بارگاه سوم بسمت گوسفند سرا
  • 20 گوسفند سرا

منظره عصر روز 12 تیرماه در بارگاه سوم و چادر همنوردان که از داخل آن سرک می کشند و سرما آنها را از آمدن به بیرون و عکس گرفتن منصرف کرده است

• حداقل دمای دماوند در 13 تیر 4 درجه زیر صفر و حد اکثر 3 درجه بالای صفر ، سرعت باد 25 کیلومتر در ساعت و جهت آن از غرب به شرق و شمال شرقی بود.
  • تصاعد گوگرد برای ما مشکلی پیش نیاورد و ما حتی به دو متری دهنه ای که گوگرد فوران می کرد نزدیک شدیم که گرمای آن محدوده و گرمای زمین زیر پایمان در آن روز سرد لذت بخش بود.
  • هزینه هر فرد از ابتدای برنامه تا پایان 101 هزار تومن شد.
  • از گوسفند سرا تا بارگاه سوم برخی کوله های خود را به قاطر سوار می کردند که ما کوله های خودمان را بردیم.
  • در مسیر بازگشت از آبشار یخی تا بارگاه سوم در چهار مرحله سر خوردیم که ضمن اینکه زمان برگشت را خیلی کوتاه کرد ،  خیلی باحال بود.

فوران گوگرد در قله دماوند.و لذت گرما و گوگرد!

و البته چند نکته :

• اول اینکه :  در بارگاه سوم عکس کوهنوردانی که در دماوند کشته شده اند را به دیوار نصب کرده اند.این شاید برای هشدار به کوهنوردانی که بار اول صعود می کنند به جهت اینکه دقت کنند و یا جلوگیری از مغرور شدن آنهایی که چند بار صعود کردند مناسب باشد و اینکه در این باب مولانا فرموده :   عاقل آن باشد که عبرت گیرد از   مرگ یاران در بلای محترز  . ولی ایجاد ترس برای آنهایی که بار اول است که صعود می کنند نیز می کند.  من معتقدم که دو چیز در کوهستان خطرناک است : یکی غرور و دیگری ترس . نصب عکسهای افراد کشته شده با نهایت احترام به  آنها در راستای جلوگیری از دو مشکل یاد شده در تعارض است.یعنی اگر برای فردی از غرور جلوگیری می کند ،برای فرد دیگر ایجاد ترس می کند و اعتماد به نفس و روحیه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  دوم اینکه :  در مسیر گوسفند سرا تا بارگاه سوم علامتگذاری و یادگاری نوشتن با اسپری  کار خوبی نیست.
  • سوم اینکه :  از ابتدا تا انتهای مسیر بطری های آب خالی و پر در اطراف مسیر به چشم می خورد . در بالای قله هم بنر تیم های کوهنموردی رها شده بود.لازم است کمی دقت کنیم.
  • چهارم اینکه :  در قرارگاه پلور ، اتاق های دارای سرویس، توالت فرنگی داشتند ولی توالت ایرانی نبود.بهر حال ممکن است که ایرانی ها هم  توالت لازم داشته باشند! باید یه یک فکری کرد.
  • پنجم اینکه :             روز ملی دماوند و جشن تیرگان کو !؟
  • در روز چهاردهم و در شهر رینه طبق اعلام قبلی مراسم روز ملی دماوند برگزار بود. ولی … در وقت رفتن تعداد زیادی از مردم را دیدیم که برخی از دانشگاه پیام نور که محل جشن بود برمی گشتند و عده ای هم می رفتند . ما هم رفتیم.در محوطه دانشگاه چند غرفه زده شده بود،بیجان و ناقص. یک غرفه کهنوردی هم بود که حدود 20 یا 30 قلم اجناسی مانند فلاکس چای تکنفره را می فروختند.تنها نشان جشن تیرگان بنری بود که به دیوار نصب شده بود و دو کاغذ کوچک که روی درب ورودی درباره جشن تیرگان توضیح داده بود. و البته چند نوشته به در و دیوار که آب بازی را ممنوع اعلام کرده بود!! مردم در این فضای چند متری جلوی غرفه ها سرگردان و به دنبال جشن تیرگان و  روز ملی دماوند! از یکی پرسیدیم پس روز ملی دماوند کو !؟ گفت بعد از ظهر در سالن دانشگاه سه مهمان سخنرانی می کنند! ما هم مثل خیلی ها برگشتیم و رفتیم .

دشت شقایقهای دماوند در ابتدای مسیر صعود به قله  و بعد از گوسفند سرا

دشتهای شقایق در هنگام برگشت از قله مه گرفته  شده بود . خیال انگیز و وهم آلود!

و یک بار هم در بیابان کاشان هوا ابر شد

و باران تندی گرفت

و سردم شد،آن وقت در پشت یک سنگ

اجاق شقایق مرا گرم کرد

روز چهاردهم و پس از یک شب استراحت در قرار گاه پلور، به دیدن دریاچه و صد لار با دشتهای باز و سبزش رفتیم

و البته دخمه های سنگی در نزدیک رینه و حد فاصل رینه تا جاده هراز

کوتاهترین مسیر شاهرود به پلور 328 کیلومتر و از روستای مومن آباد سمنان بسمت فیروزکوه، و سپس در مسیر روستایی و زیبا با گذشتن از چندین روستا مانند ،سله بن،اندریه،نجف سر و لاریجان وارد جاده هراز شده و سپس به پلور میرسیم.

و در آخر اینکه : بنر صعود همنوردان خورشید مورد توجه بسیاری از کوهنوردان قرار گرفت و در بارگاه سوم و روی قله ،کوهنوردان زیادی با این بنر  عکس گرفتند.برخی از این دوستان دوربین نداشتند و ما خودمان از آنها عکس گرفتیم.این دوستان به ما ایمیل بزنند و ظاهر خود در عکس را توضیح دهند تا عکس مورد نظر شناسایی و برای آنها ارسال شود.