چگونه اصلح را شناسایی کنیم؟

نوبت شما به نقل از وبلاگ “جنگ نرم، جنگ امروز ذشمن علیه ماست” نوشت:

به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نزدیک می شویم.دو تکلیف اساسی بر دوش همه وجود دارد.دو وظیفه ی خطیر.

 مسئله ی یا بهتر بگویم اولویت اول «اصل انتخابات» بعنوان نمایشگاهی از مردمسالاری دینی حکومت اسلامی و ضرورت برگزاری آن با شور و حرارت بالاست.پس تکلیف اول اصل حضور مردم در انتخابات است.

 دوم «انتخاب» است.حال ، فرد حاضر شده و رأی میدهد ، اما به چه کسی ؟! اینجا تکلیف دوم مطرح است.رأی دادن به «بهترین» فرد ، «صالح ترین» فرد . پس تکلیف دوم انتخاب صالح ترین است.انتخاب «اصلح»2439058365530855925

«انتخاب اصلح» تکلیف مهم دوم است.اما مسئله ای که مطرح است ، بحث «انتخاب» است.یعنی ما باید از بین چند فرد صالح ، بهترین را ، اصلح را ، انتخاب کنیم.اما چگونه؟ساز و کار این «انتخاب» مهم چیست؟چگونه به بهترین گزینه و بهترین جواب برسیم؟راه یافتن فرد اصلح چیست؟

ساز و کارهای مختلفی امروز در یافتن فرد اصلح پیشنهاد می شود و توسط گروه ها و جریان های مختلف استفاده میشود.

عده ای میگویند در جمع خودمان می نشینیم و به قول خودشان ائتلاف می کنیم و یکی را بعنوان «اصلح» به مردم معرفی میکنیم.

عده ای کمی به خیال خودشان «با کلاس تر» رفتار کرده و می خواهند اصلح را از دل نظر سنجی ها یا بهتر بگویم نظرسازی ها بیرون بکشند.با این ها کاری نداریم.

اما در این بین گروهی وجود دارد که روی سخن ما با آنهاست.عزیزان جبهه ی پایداری که مدعی جانبداری و حفاظت از گفتمان انقلاب اند که انصافاً هم در نیت و عقیده همینطور هستند هم ساز کاری در یافتن فرد اصلح اختیار کرده اند که مورد نقد است.مسئله ای که مورد نقد ماست رویه ای است که طرفداران این گروه سیاسی بوسیله آن بدنبال یافتن فرد اصلح هستند و بهتر بگویم ، روشی که با آن فرد اصلح را تعیین کرده اند.آن هم تکیه بر تایید و تضمین بزرگانی همچون آیت الله مصباح است.در جایگاه علمی و مقام والای این انسان بزرگ شکی نیست اما آیا تایید یا رد ایشان بر فرد خاصی دلیلی بر اصلح بودن یا نبودن آن فرد است؟ آیا این رویه در یافتن فرد اصلح رویه ای مطلوب است؟

بارها و بارها در رسانه های این جریان سیاسی ، در اظهارنظر های اعضای آن و در نظرات طرفداران این جریان شاهد آن بوده ایم که انتساب این جریان به آیت الله مصباح برای اثبات حقانیت خود مورد استفاده قرار گرفته و بعنوان دلیل محکمی در جواب مخالفان استفاده شده است.

از نظر طرفداران این گروه سیاسی نظرات امام خامنه ای در مورد آیت الله مصباح آنها را به این نتیجه رسانده که می بایست بر این عالم دینی تکیه کرده تا دچار اشتباه نشوند.در اصل این عمل بحثی نیست اما مشکل آنجایی ایجاد میشود که با این مسئله با کج فهمی رفتار شود.حضرت آقا در مورد آیت الله مصباح فرموده اند : «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مى‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت قلبى دارم. اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایى مانند علامه طباطبایى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر مى‌کند»

که بسیار تعریف جامع و بجایی است و در مورد کمتر افرادی این نوع تعابیر بکار رفته است.اما سوالی که مطرح است این است که از کجای این تعریف اینطور بر می آید که نظرات ایشان در مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی کاملاً درست بوده و می توان به آنها استناد کرد و از آنها تبعیت کرد؟ چگونه از این تعابیر میتوان به این نتیجه رسید که نظرات ایشان در مسائل خرد سیاسی کاملاً بی نقص بوده و می تواند مورد تقلید قرار گیرد؟

در همین مسئله ی یافتن فرد اصلح ، آیا اینکه ایشان روی فرد خاصی انگشت تایید بگذارند و او را در آغوش بگیرند و در وصف وی جملاتی از باب تمجید بگویند ، این رویه ای می شود برای طرفداران گفتمان انقلابی که بتوانند اصلح را بشناسند؟

برخورد بعضی از این طرفداران عزیز بگونه ای است که گویا نظرات آیت الله مصباح در مسائل سیاسی یک تکلیف شرعی را بر دوش آنها قرار داده و حجتی را بر آنها تمام کرده است.نمونه آن را میتوان به وفور در اظهار نظر های آنها در رسانه های این گروه سیاسی مشاهده کرد.مثلاً اینکه ” من تا کنون فکر میکردم که فلان شخص اصلح است ، اما حالا که آیت الله مصباح بَهمان شخص را اصلح میدانند ، من هم نظرم عوض شد و…

البته لازم به توضیح است همانطور که انتظار هم می رود ، این رویه ای نیست که خود ایشان آنرا توصیه کرده باشند یا خدای ناکرده بخواهیم بگوییم خود ایشان اینطور می خواهند که ملاک طرفداران در یافتن فرد اصلح تاییدیه ایشان باشد کما اینکه ایشان به صراحت اعلام کرده اند که شما موظف هستید که اگر فرد صالحی غیر از فرد منتخب این گروه را پیدا کردید به او رأی بدهید چون شرعاً باید این کار را بکنید.” اما متأسفانه بعضاً کج فهمی هایی که از سوی طرفداران اتفاق می افتد باعث اتفاقات و تصمیم گیری هایی می شود که نتیجه ی مثبی را در پی ندارد.

پس نمیتوان گفت صرف اعتماد به افراد مورد اعتماد ما می تواند ما را به نتیجه ی صحیح برساند . اگر اینطور باشد ، عده ای هم با همین استدلال می توانند بگویند جناب رئیس جمهور فعلی مورد اعتماد ماست ، پس فردی که او معرفی کرده و در آغوش گرفته و دستش را بالا برده ، اصلح است.

پس این راهش نیست.

درباره

کلیک کنید

ترجیح می‌دهم پیشنهاد وزارت خارجه به فرد دیگری داده شود

در طول چهار سال گذشته سال‌های سختی را پشت سر گذاشته است. مذاکرات فشرده هسته‌ای، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *