آگوست 14, 2022

نوبت شما

باشگاه وبلاگ نویسان استان سمنان

علی ( ع ) افضل از سایر صحابه

نوبت شما به نقل از وبلاگ “كبوتر حرم” نوشت:روزی مأمون با چهل تن از دانشمندان اهل سنت به مناظره پرداخت تا برتری حضرت علی علیه السلام را اثبات کند و اسحاق بزرگترین آن چهل تن بود ؛مناظره اینگونه بود:353a2ec5-5605-4167-b72c-1291c4259140

نوبت شما به نقل از وبلاگ “كبوتر حرم” نوشت:

همان طور که می دونید اختلاف شیعه و سنی ( در ظاهر ) بر سر مسائل بعد از پیامبر هست که مهمترین اون ها مسئله امامت و پیشوایی است .

امروز یه مطلب کوتاهی براتون میذاریم که یه اشاره خیلی خیلی خیلی مختصر به برتری امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام نسبت به ابوبک و بقیه صحابه دارد :

روزی مأمون با چهل تن از دانشمندان اهل سنت به مناظره پرداخت تا برتری حضرت علی علیه السلام را اثبات کند و اسحاق بزرگترین آن چهل تن بود ؛

 مناظره اینگونه بود :

مأمون : روزی که پیامبر خدا مبعوث به رسالت شد بهترین عمل چه بود ؟

اسحاق در پاسخ گفت : ایمان به خدا و رسالت پیامبر او .

مأمون : آیا سبقت به اسلام آوردن در اعداد بهترین عمل نبود ؟

اسحاق : چرا ؛ در قرآن مجید می خوانیم « و السّابقون السّابقون اولئک المقرّبون » و مقصود از سبقت در این آیه همان پیشقدمی در اسلام آوردن است .

مأمون : آیا کسی بر علی در پذیرش اسلام سبقت جسته است یا این که علی نخستین کسی از مردان است که به پیامبر ایمان آورده است ؟

اسحاق : علی نخستین فردی است که به پیامبر ایمان آورد ، اما روزی که او ایمان آورد کودکی بیش نبود و نمی توان برای چنین اسلامی ارزش قائل شد ؛ اما ابوبکر ، اگر چه بعد ها ایمان آورد ولی روزی که به صف خداپرستان پیوست ، فردی کامل بود و لذا ایمان و اعتقاد او در آن سن ارزش دیگری داشت .

مأمون : علی چگونه ایمان آورد ؟ آیا پیامبر او را به اسلام دعوت کرد یا این که از طرف خدا به او الهام شد که آیین توحید و روش اسلام را بپذیرد ؟ هرگز نمی توان گفت که اسلام علی از طریق الهام از جانب خدا بوده است ، زیرا لازمه این فرض این است که ایمان وی بر ایمان پیامبر برتری داشته باشد ، به دلیل اینکه گرویدن پیامبر به توسط جبرئیل و راهنمایی او بوده است نه این که از جانب خدا به وی الهام شده باشد .

 حال ، چنان چه ایمان علی در پرتوی عوت پیامبر بوده ، آیا پیامبر از پیش خود این کار را انجام  داده یا به دستور خدا بوده است ؟ هرگز نمی توان گفت که پیامبر اکرم علی را بدون امر و اذن خدا به اسلام دعوت کرده است و قطعا باید گفت که دعوت علی به اسلام از جانب پیامبر و به فرمان خدا بوده است . آیا خدای حکیم دستور می دهد که پیامبرش کودک غیر مستعدِّی که ایمان و عدم ایمان او یکسان است دعوت به اسلام کند ؟ لذا باید گفت که شعور و درک امام در دوران کودکی به حدّی بوده که ایمان وی با ایمان بزرگسالان برابری می کرده است .

انتهاي پيام.